Wednesday, July 15, 2015

Three Dimensions (2) 三つの次元(2)

Buddhahood in Three Dimensions
By Thich Nhat Hanh

We also need to establish a third dimension of the Lotus Sutra to reveal its function, its action. How can we help people of the historical dimension get in touch with their ultimate nature so that they can live joyfully in peace and freedom? How can we help those who suffer to open the door of the ultimate dimension so that the suffering brought about by fear, despair and anxiety can be alleviated? I have gathered all of the chapters of the Lotus Sutra on the great bodhisattvas into this third, action dimension, the bodhisattva’s sphere of engaged practice.

Practicing the path and liberating beings from suffering is the action of the bodhisattvas. --- The action taken up by these bodhisattvas is to help living beings in the historical dimension recognize that they are manifestations from the ground of the ultimate. Without this kind of revelation we cannot see our true nature. Following the bodhisattva path, we recognize the ground of our being, our essential nature, in the ultimate dimension of no birth and no death. This is the realm of nirvana—complete liberation, freedom, peace and joy.

In chapter 20 of the Lotus Sutra, we are introduced to a beautiful bodhisattva called Sadaparibhuta, “Never Disparaging.” The name of this bodhisattva can also be translated as “Never Despising.” This bodhisattva never underestimates living beings or doubts their capacity for buddhahood. His message is, “I know you possess buddhanature and you have the capacity to become a buddha,” and this is exactly the message of the Lotus Sutra—you are already a buddha in the ultimate dimension, and you can become a buddha in the historical dimension. Buddhanature, the nature of enlightenment and love, is already within you; all you need is to get in touch with it and manifest it. Never Disparaging Bodhisattva is there to remind us of the essence of our true nature.

This bodhisattva removes the feelings of worthlessness and low self-esteem in people. “How can I become a buddha? How can I attain enlightenment? There is nothing in me except suffering, and I don’t know how to get free of my own suffering, much less help others. I am worthless.” Many people have these kinds of feelings, and they suffer more because of them. Never Disparaging Bodhisattva works to encourage and empower people who feel this way, to remind them that they too have buddhanature, they too are a wonder of life, and they too can achieve what a buddha achieves. This is a great message of hope and confidence. This is the practice of a bodhisattva in the action dimension.

(Cf.) http://www.lionsroar.com/buddhahood-in-three-dimensions/

三つの次元における悟りの境地
ティク・ナット・ハン

私たちはまた、法華経の機能と作用を明らかにするために、法華経の第三の次元を確立する必要があります。歴史的次元の人々が平和と自由の中で楽しく生きることができるように、私たちはどのように彼らが自分の究極の性質をしっかりつかむのを助けることができるでしょうか?恐怖、絶望、不安によってもたらされた苦しみを軽減できるように、私たちはどのように苦しむ人々が究極の次元の門を開くのを助けることができるでしょうか?私は偉大な菩薩に関する法華経の全ての章を、この第三の「行動の次元」である、菩薩の従事実践領域の中に集めました。

菩薩道の実践と生きものを苦しみから解放することは、菩薩の行動です。(中略)これら菩薩によって取られた行動は、歴史的次元の生きものが自分は究極の基盤からの顕現であることに気付くのを助けることです。このような啓示なしに、私たちは自分の本質を理解することはできません。菩薩道に従うことにより、私たちは不生不死の究極の次元における私たちの存在の基盤、私たちの本質的な性質に気付きます。これは涅槃の領域であり、完全な解脱、自由、平和と喜びです。

法華経第20章で、私たちはサダパリブータ(「決して見くびらない」の意)、と呼ばれる美しい菩薩を紹介されます。この菩薩の名はまた、「決して軽蔑しない」と翻訳することができます。この菩薩は生きものを決して過小評価しないし、悟りを開く能力を疑うことはありません。この菩薩のメッセージは、「私はあなたが仏性を保有していることと、あなたが仏陀となる能力を持っていることを知っています」というものです。これは正に、「あなたは既に究極の次元において仏陀であり、あなたは歴史的次元においても仏陀になれます」という法華経のメッセージです。悟りと愛の性質である仏性は、既にあなたの中にあります。必要なのは、仏性に通じて顕現させることだけです。決して見くびらない菩薩は、私たちの真の性質の本質を私たちに思い出させるために居るのです。

この菩薩は、人々の無価値感や低い自尊心を取り除きます。「どんなことをして私が仏陀になれるというのか?どんなことをして私が悟りを開けるというのか?苦しみを除いて私には何もないし、自分自身の苦しみから自由になる方法を知らないし、他人を助けるなんてとんでもない。私は無価値だ。」多くの人がこのような感情を持っており、そのためもっと苦しむことになります。決して見くびらない菩薩は、このように感じる人々を励まし、力づけるために働き、そのような人々もまた仏性を持っており、自分自身が生命の奇跡であり、仏陀が成し遂げたことを達成できることを思い出させるために働きます。これは希望と自信の偉大なメッセージです。これが行動の次元における菩薩の実践なのです。

(参考)http://www.lionsroar.com/buddhahood-in-three-dimensions/

Thich Nhat Hanh ティク・ナット・ハン