Friday, July 17, 2015

Karma (2) カルマ (2)

Karma By Thich Nhat Hanh

In a former time, we were fish, we were birds, we were reptiles. And our ancestors are fully present in us, in the here, in the now. We continue as a reptile. We have many reactions that belong to the reptile species. We want to say that we are created by a God in his image. But in fact, we have many ancestors. When a fish swims happily in the water, it is very proud of its talent for swimming. And a fish has the right to say that God must be the most wonderful swimmer in the world. And a rose can say, “God is the most beautiful rose in the world, because he has created me like this.” If you are a mathematician, you tend to think God must be the best mathematician in the world. Your notions of God are anthropocentric. If you are a gay person, you may think that God is the best gay person in the world. Why not? The fish has that right, the rose has that right, so we all inter-are. We continue our ancestors in us now. We are human, but we are at the same time a rock, a cloud, a rabbit, a rose, a gay, a lesbian. We are everything. Let us not discriminate or push away anything, because we are everything. Everything is in us. That’s the right view.

If we see that everything is in man and man is in everything, we know that to preserve other species is to preserve ourselves. That is deep ecology, that is interbeing. That is the teaching of the Diamond Sutra. A good Buddhist should be an ecologist, trying her best to preserve the environment, because to preserve the environment is to preserve yourself. Man contains the whole cosmos.

On the phenomenal level there seem to be birth, death, being and non-being, but ontologically, these notions cannot be applied to reality. Birth and death are just notions. The true nature of a cloud is the nature of no birth and no death. The scientist Lavoisier says that nothing is born, nothing dies. He agrees completely with this teaching. A cloud manifests as a cloud. There is no birth of a cloud, because before being a cloud, the cloud has been the tree, the ocean, the heat generated by the sun. To appear as a cloud is only a moment of continuation. And when a cloud becomes a river, that is not death, that is also a continuation. We know that there is a way to continue beautifully, and that is to take care of our three aspects of karma – thinking, speaking and acting.

Being and non-being are more wrong views. Non-being is a wrong view, but being is also a wrong view. The absolute reality transcends both being and non-being. Before you are born, you did not belong to the realm of non-being, because from non-being, you cannot pass into being. And when you die, you cannot pass from being into non-being. It’s impossible. To be, or not to be – both are wrong views. To inter-be is better.

The dynamic consciousness is called karma energy. Karma energy is not abstract. It determines our state of being, whether we are happy or unhappy. Whether you continue beautifully or not so beautifully depends on karma. It’s possible to take care of our action so that we don’t suffer much now and we will continue to do better in the future. There is the hope, the joy.

(end)

(Cf.) http://www.mindfulnessbell.org/wp/tag/karma/ 
(Within Dharma Talk: The Buddhist Understanding of Reality)

「カルマ」 - ティク・ナット・ハン

昔、私たちは魚でしたし、鳥でしたし、爬虫類でした。そして、私たちの祖先は今、ここで、私たちの中に完全に存在しています。私たちは爬虫類として継続します。私たちは爬虫類の種に属する多くの反応を持っています。私たちは神のイメージで神によって創造されたと言いたいです。しかし、実際には私たちは多くの祖先を持っています。魚が水の中で楽しく泳ぐ時は、水泳の才能を非常に誇りに思います。そして、魚は神は世界で最も素晴らしい泳者であるに違いないと言う権利を持っています。そして、バラは「神はこのように私を創造しましたので、世界で最も美しいバラです」と言うことができます。あなたが数学者であれば、あなたは神が世界で最高の数学者であるに違いないと思う傾向にあります。神についてのあなたの概念は人間中心主義です。あなたが同性愛者であれば、あなたは神が世界で最高の同性愛者であると思うかもしれません。それはそうでしょ?魚は権利を持っているし、バラは権利を持っているので、私たち全ては相互に依存しています。私たちは今、自分の中で私たちの先祖を続けます。私たちは人間ですが、同時に岩だし、雲だし、ウサギだし、バラだし、同性愛者だし、レズビアンです。私たちは全てなのです。私たちは全てのものであるのですから、何も差別しないように、押しのけないようにしましょう​​。全てのものが私たちの中にあります。それが正しい見方です。

全てのものが人間の中にあり、人間が全ての中にあることを理解するなら、他の種を維持することは自分自身を維持することだと私たちは知ります。それは深い生態学であり、興味深いことです。それは、金剛般若経の教えです。環境を維持することは自分自身を維持することであるため、善い仏教徒なら環境を保全するために最善を尽くしながら、生態学者であるべきです。人間は全宇宙を含んでいます。

現象レベルでは、生、死、存在、非存在があるようですが、本体論的には、これらの概念を現実に適用することはできません。生と死はただの概念です。雲の本質は不生不死の性質です。科学者のラヴォアジエは、「何も生まれないし、何も死なない」と言います。彼はこの教えに完全に同意します。雲は、雲として顕現します。雲になる前に、雲は木、大海、太陽によって発生した熱でしたので、雲の誕生はありません。雲として現れることは、継続における一つの瞬間でしかありません。そして、雲が川になる時、それは死ではなく、それもまた継続です。私たちは、美しく継続する方法があることを知っており、それは思考、発言、行為というカルマの三つの側面の世話をすることです。

存在と非存在は、更に誤った見方です。非存在は誤った見方ですが、存在もまた誤った見方です。絶対の現実は存在と非存在の両方を超越します。あなたが生まれる前に、あなたは非存在の領域に属していませんでした。なぜなら、あなたは非存在から存在へ通り抜けることはできないからです。そして、あなたが死ぬ時、あなたは存在から非存在へ通り抜けることはできません。それは不可能です。生きるか死ぬかの両方共、誤った見方です。相互に存在すると言う方がより良いです。

動的な意識はカルマのエネルギーと呼ばれます。カルマのエネルギーは抽象的ではありません。それは、私たちが幸せか不幸かという私たちの存在の状態を決定します。あなたが美しく継続するか、あまり美しくなく継続するかは、カルマに依存します。私たちは今、あまり苦しまず、将来的にもっと上手くやることを継続できるように、自分の行動の世話をすることは可能です。そこに希望、喜びがあります。

(おわり)

(参考)http://www.mindfulnessbell.org/wp/tag/karma/
(Dharma Talk: The Buddhist Understanding of Realityをご参照)

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