Sunday, July 19, 2015

決して見くびらない菩薩 (2) Never Disparaging Bodhisattva (2) 

Never Disparaging Bodhisattva (2)
By Thich Nhat Hanh

We have already learned about the infinite life span of a buddha in the ultimate dimension. In terms of the historical dimension, a buddha may live one hundred years or a little bit more or less; but in terms of the ultimate dimension a buddha’s life span is limitless. Sadaparibhuta saw that his life span is infinite, just like the life span of a buddha. He saw that every leaf, every pebble, every flower, every cloud has an infinite life span also, because he was able to touch the ultimate dimension in everything. This is one of the essential aspects of the Lotus message. When his sense organs had been purified, he could see very deeply and understand how the six sense organs (eyes, ears, nose, tongue, body and mind) produce the six kinds of consciousness. When his senses had been purified he was capable of touching reality as it is, the ultimate dimension. There was no more confusion, no more delusion in his perception of things.

This passage describes a kind of transformation that we too can experience. When the ground of our consciousness is prepared, when our sense consciousnesses and our mind consciousness have been purified through the practice of mindfulness and looking deeply into the ultimate nature of reality, we can hear in the sound of the wind in the trees, or in the singing of the birds, the truth of the Lotus Sutra. While lying on the grass or walking in meditation in the garden, we can get in touch with the truth of the dharma that is all around us all the time. We know that we are practicing the Lotus samadhi and our eyes, ears, nose, tongue, body and mind are automatically transformed and purified.

Having realized the truth of the ultimate, Bodhisattva Sadaparibhuta continued to live for many millions of years, delivering his message of hope and confidence to countless beings. So we can see that the Lotus Sutra is a kind of medicine for long life. When we take this medicine, we are able to live a very long time in order to be able to preserve and transmit the teachings in the Lotus Sutra to many others. We know that our true nature is unborn and undying, so we no longer fear death. Just like Sadaparibhuta, we always dare to share the wonderful dharma with all living beings. And all those who thought the bodhisattva was only making fun of them finally began to understand. Looking at Sadaparibhuta they were able to see the result of his practice, and so they began to have faith in it and to get in touch with their own ultimate nature. This is the practice of this great bodhisattva—to regard others with a compassionate and wise gaze and hold up to them the insight of their ultimate nature, so that they can see themselves reflected there.

(to be continued)

(Cf.) http://www.slideshare.net/compassion5151/spiritual-ancestors

決して見くびらない菩薩 (2)
ティク・ナット・ハン

私たちは既に究極の次元における仏陀の無限の寿命について学んできました。歴史的次元の観点では、仏陀は百年か多少その前後の間、生きるかもしれません。しかし、究極の次元の観点では、仏陀の寿命は無限です。サダパリブータは自分の寿命は仏陀の寿命のように、無限大であることを理解しました。彼は全てのものにおいて究極の次元に触れることができましたので、全ての葉、全ての小石、全ての花、全ての雲もまた、無限の寿命を持つことを理解しました。これは法華経のメッセージの重要な側面の一つです。彼の感覚器官が浄化された時、彼は六感覚器官(目、耳、鼻、舌、体、心)がいかに6種類の意識のを生成するかを非常に深く見て、理解できました。彼の感覚が浄化された時、彼はあるがままの現実、究極の次元に触れることができました。物事に対する彼の知覚にはもう一切の混乱はなく、もう一切の錯覚はありませんでした。

この一節は、私たちもまた経験できる変容の一種について説明しています。私たちの意識の基盤が準備できた時、私たちの感覚意識と心の意識(顕在意識)がマインドフルネスと現実の究極の性質を深く見極める実践を通して浄化された時、私たちは木々の中を通る風の音の中に、または鳥のさえずりの中に、法華経の真理を聞くことができます。草の上で横になっている間、庭で歩く瞑想をしている間、私たちの周りに常時ある法の真理をしっかりとつかむことができます。私たちは蓮の一点集中瞑想を実践しており、私たちの目、耳、鼻、舌、体、心は、自動的に変容され、浄化されていることを知っています。

究極の真理を実現しましたので、サダパリブータ菩薩は、無数の生きものに希望と自信のメッセージをもたらしながら、数百万年もの間生き続けました。ですから、法華経は長寿のための薬の一種であることがわかります。私たちがこの薬を飲むと、多くの他人に法華経の教えを保存し伝達できるようにするために、非常に長い間生きることができます。私たちは、自分の本質は生まれることなく、死ぬこともないということを知っていますので、私たちはもはや死を恐れません。ちょうどサダパリブータのように、私たちはあえて常に全ての生きものに素晴らしい法を分かち合います。そして、菩薩は自分たちをからかっていただけだと思っていた人たちは、ついに理解し始めました。サダパリブータを見ることによって、彼らは菩薩の実践の結果を理解でき、だからこそ、それへの信仰を持ち始め、自分自身の究極の性質をしっかりとつかみ始めるようになりました。これがこの偉大な菩薩の実践です。つまり、彼らがそこに反射された自分自身を見ることができるように、思いやりと賢明な視線で他人を見て、彼らが自分の究極の性質の洞察を得るまで止まって待つという実践です。

(つづく)

(参考)http://www.slideshare.net/compassion5151/ss-43851275