Wednesday, July 29, 2015

5 Practices for Nurturing Happiness (2) 幸せを育む5つの実践 (2)

5 Practices for Nurturing Happiness (2)
By Thích Nhất Hạnh

Healing Medicine

The main affliction of our modern civilization is that we don’t know how to handle the suffering inside us and we try to cover it up with all kinds of consumption. Retailers peddle a plethora of devices to help us cover up the suffering inside. But unless and until we’re able to face our suffering, we can’t be present and available to life, and happiness will continue to elude us.

There are many people who have enormous suffering, and don’t know how to handle it. For many people, it starts at a very young age. So why don’t schools teach our young people the way to manage suffering? If a student is very unhappy, he can’t concentrate and he can’t learn. The suffering of each of us affects others. The more we learn about the art of suffering well, the less suffering there will be in the world.

Mindfulness is the best way to be with our suffering without being overwhelmed by it. Mindfulness is the capacity to dwell in the present moment, to know what’s happening in the here and now. For example, when we’re lifting our two arms, we’re conscious of the fact that we’re lifting our arms. Our mind is with our lifting of our arms, and we don’t think about the past or the future, because lifting our arms is what’s happening in the present moment.

To be mindful means to be aware. It’s the energy that knows what is happening in the present moment. Lifting our arms and knowing that we’re lifting our arms—that’s mindfulness, mindfulness of our action. When we breathe in and we know we’re breathing in, that’s mindfulness. When we make a step and we know that the steps are taking place, we are mindful of the steps. Mindfulness is always mindfulness of something. It’s the energy that helps us be aware of what is happening right now and right here—in our body, in our feelings, in our perceptions, and around us.

With mindfulness, you can recognize the presence of the suffering in you and in the world. And it’s with that same energy that you tenderly embrace the suffering. By being aware of your in-breath and out-breath you generate the energy of mindfulness, so you can continue to cradle the suffering. Practitioners of mindfulness can help and support each other in recognizing, embracing, and transforming suffering. With mindfulness we are no longer afraid of pain. We can even go further and make good use of suffering to generate the energy of understanding and compassion that heals us and we can help others to heal and be happy as well.

(to be continued)

(Cf.) http://www.slideshare.net/compassion5151/meditation-selfinquiry

幸せを育むための5つの実践 (2)
ティク・ナット・ハン

現代文明の主な苦痛の種は、私たちが自分の内面の苦しみの扱い方を知らず、あらゆる種類の消費で苦しみを覆い隠そうとしていることです。小売業者は、私たちが内面の苦しみを覆い隠すのを助けるために、過剰な装置を売り歩いています。しかし、私たちが自分の苦しみに直面できない限り、私たちは存在し、人生に応じることができず、幸せは私たちを回避し続けるでしょう。

巨大な苦しみを持っていて、その扱い方を知らない多くの人々がいます。多くの人々にとって、それは非常に若年から始まります。ですから、なぜ学校は若い人たちに苦しみを手なずける方法を教えないのでしょうか?もし、生徒が非常に不幸なら、集中できずに学ぶことができません。私たちそれぞれの苦しみは、他に影響を及ぼします。私たちが苦しみの技術についてもっとよく学べば、世界の苦しみはもっと少なくなるでしょう。

マインドフルネスは、苦しみに圧倒されることなく、苦しみと一緒にいる最高の方法です。マインドフルネスは、今、この瞬間に住み、今、ここで何が起こっているかを知る能力です。例えば、私たちが両方の腕を持ち上げている時、自分の腕を持ち上げているという事実を意識しています。私たちの心は、自分の腕の持ち上げと一緒にいるのであって、過去や未来のことは考えていません。なぜなら、私たちの腕を持ち上げることは今、この瞬間に起こっていることだからです。

マインドフルになるとは、気付くことを意味します。それは、今、この瞬間に何が起こっているかを知るエネルギーです。私たちの腕を持ち上げて、私たちが腕を持ち上げていることを知ること、それがマインドフルネスであり、私たちの行動のマインドフルネスです。私たちが息を吸い込んで、自分が息を吸い込んでいるのを知っている時、それがマインドフルネスです。私たちが一歩を踏み出し、歩行が行われていることを知っている時、私たちは歩行にマインドフルなのです。マインドフルネスは、常に何かのマインドフルネスです。それは私たちが、今すぐここで、つまり自分の体で、感情で、知覚で、そして周囲で起こっていることに気付くのを助けるエネルギーです。

マインドフルネスでもって、あなたは自分と世界の苦しみの存在を認識することができます。そして、その同じエネルギーでもって、あなたは優しくその苦しみを抱きしめます。あなたの吸う息と吐く息に気付くことによって、あなたはマインドフルネスのエネルギーを発生させますので、あなたは苦しみをそっと抱きしめ続けることができます。マインドフルネスの実践者は、苦しみを認識し、抱きしめ、変容することにおいて、お互いを助け、支援することができます。マインドフルネスがあれば、私たちはもはや痛みを恐れません。私たちはさらに先へ進んで、自分を癒してくれる理解と思いやりのエネルギーを発生させるために、苦しみを上手く活用することができますし、同様に他が癒され、幸せになるのを助けることができます。

(つづく)

(参考)http://www.slideshare.net/compassion5151/ss-41094936