Thursday, July 30, 2015

5 Practices for Nurturing Happiness (3) 幸せを育む5つの実践 (3)

5 Practices for Nurturing Happiness (3)
By Thích Nhất Hạnh

Generating Mindfulness

The way we start producing the medicine of mindfulness is by stopping and taking a conscious breath, giving our complete attention to our in-breath and our out-breath. When we stop and take a breath in this way, we unite body and mind and come back home to ourselves. We feel our bodies more fully. We are truly alive only when the mind is with the body. The great news is that oneness of body and mind can be realized just by one in-breath. Maybe we have not been kind enough to our body for some time. Recog-nizing the tension, the pain, the stress in our body, we can bathe it in our mindful awareness, and that is the beginning of healing.

If we take care of the suffering inside us, we have more clarity, energy, and strength to help address the suffering of our loved ones, as well as the suffering in our community and the world. If, however, we are preoccupied with the fear and despair in us, we can’t help remove the suffering of others. There is an art to suffering well. If we know how to take care of our suffering, we not only suffer much, much less, we also create more happiness around us and in the world.

Why the Buddha Kept Meditating

When I was a young monk, I wondered why the Buddha kept practicing mindfulness and meditation even after he had already become a buddha. Now I find the answer is plain enough to see. Happiness is impermanent, like everything else. In order for happiness to be extended and renewed, you have to learn how to feed your happiness. Nothing can survive without food, including happiness; your happiness can die if you don’t know how to nourish it. If you cut a flower but you don’t put it in some water, the flower will wilt in a few hours.

Even if happiness is already manifesting, we have to continue to nourish it. This is sometimes called conditioning, and it’s very important. We can condition our bodies and minds to happiness with the five practices of letting go, inviting positive seeds, mindfulness, concentration, and insight.

(to be continued)

(Cf.) http://www.slideshare.net/compassion5151/seeds-in-subconscious

幸せを育むための5つの実践 (3)
ティク・ナット・ハン

私たちがマインドフルネスの薬を生み出し始める方法は、自分の吸う息と吐く息に完全な注意を払うことによって、(思考を)停止し意識的な呼吸をすることです。私たちが(思考を)停止し、このように呼吸をする時、心と体を結合させて自分自身(本当の自分)へ戻ります。より完全に自分の体を感じます。私たちは、心が体と一緒にいる時にのみ、真に生きているのです。素晴らしいニュースは、体と心の一体感がたった吸う一息で実感され得るということです。たぶん私たちは、時には自分の体に十分親切にできていませんでした。 私たちの体の緊張、痛み、ストレスを認識することによって、私たちは自分のマインドフルな気付きの中に体を入浴させることができ、それが癒しの始まりです。

私たちが自分の内面の苦しみの面倒を見るなら、私たちの社会や世界の苦しみへ向けるのと同様に、自分の愛する人の苦しみへも向けるのに役立つ、より一層の明晰さ、エネルギー、強さを持ちます。しかし、私たちが自分の中の恐れや絶望に埋没しているなら、他の苦しみを取り除くのに役立つことはできません。上手に苦しむ技術があります。私たちが自分の苦しみの世話をする方法を知っているなら、はるかに苦しみを軽減するだけでなく、自分の周囲や世界でより多くの幸福も創造します。

仏陀が瞑想を続けた理由

私が若い僧侶だった時、仏陀が既に仏陀になった(悟りを開いた)後でさえも、マインドフルネスと瞑想を実践し続けたのはなぜだろうと、私は疑問に思いました。その答は理解するのに十分明白であることに、今、私は気付いています。幸福は、他の全てのように、無常です。幸せが広がり、よみがえるためには、あなたは自分の幸せに糧を与える方法を学ぶ必要があります。幸せを含め、何も食料なしでは生き残れません。あなたが幸せを養う方法を知らなければ、あなたの幸せは消滅します。あなたが花を切りとったものの、それを水に入れないと、花は数時間で枯れてしまうでしょう。

たとえ幸福が既に顕現していても、私たちはそれを養い続ける必要があります。時々、これは条件づけと呼ばれ、非常に重要です。手放すこと、肯定的な種子を招くこと、マインドフルネス、集中、洞察、の5つの実践で、私たちは体と心を幸福に条件づけることができます。


(つづく)

(参考)http://www.slideshare.net/compassion5151/ss-44661723

Thích Nhất Hạnh